مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 18 اردیبهشت 1399 ساعت 05:202020-05-07پزشكي

تولد نوزاد «تالاسمی ماژور» در کرمانشاه به صفر رسیده است


یک فوق تخصص خون و آنکولوژی میزان شیوع تالاسمی در استان کرمانشاه از حد متوسط کشور پایین تر اعلام کرد و گفت: سال هاست که تولد نوزاد تالاسمی شدید و متوسط در استان گزارش نشده است.

- رضا اکرمی پور امروز در گفت وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه با یادآوری هیجدهم اردیبهشت و روز جهانی تالاسمی و بیماری های خاص در تعریف واژه تالاسمی، اظهار داشت: تالاس و می یک کلمه یونانی است؛ می به معنی خون و تالاس به معنی دریاچه و دریا است، این بیماری در گذشته بیشتر در مناطق مالاریاخیز و قسمت های از مدینترانه و جاهایی که آب فراوان وجود داشته شیوع پیدا می کرد.

وی با بیان اینکه تالاسمی شایع ترین بیماری ارثی در جهان است، گفت: این بیماری با انواع الفا و بتا وجود دارد، اگر زنجیره ی آلفا درگیر شود به آن آلفاتالاسمی و اگر ژن و زنجیره ی بتا درگیر شود به آن بتاتالاسمی می گویند.

فوق تخصص خون و آنکولوژی تصریح کرد: بیماری تالاسمی به صورت خفیف (مینور)، متوسط و شدید (ماژور) ظاهر می شود که در مورد خفیف فقط در آزمایشات دیده می شود و علائم بالینی خاصی ندارد.

 وی در توضیح علائم بالینی نوع متوسط و شدید، اضافه کرد: اگر این بیماری به صورت دو طرفه (هم از مادر هم از پدر به ارث برسد) منجر به کاهش گلبول های قرمز و هموگلوبین می شود که بعد از دو ماهگی با بی قراری شیرخوار، رنگ پریدگی


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تولد نوزاد «تالاسمی ماژور» در کرمانشاه به صفر رسیده است

تولد نوزاد «تالاسمی ماژور» در کرمانشاه به صفر رسیده است