مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 17 اردیبهشت 1399 ساعت 16:302020-05-06بين الملل

داستان اُزون


ترمیم شکاف لایه اُزون در قطب شمال را باید بهترین خبر زیست محیطی طی ماه های گذشته قلمداد کرد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، روزنامه شهروند نوشت: تقریبا در اوایل سال جاری میلادی بود که دانشمندان از بروز رخنه ای بزرگ بر پهنه این لایه محافظ حیات در قطب شمال خبر دادند و حالا به نظر می رسد که این شکاف بسته شده است.

آشنایی عمومی جهانیان با لایه اُزون به دهه 90 میلادی برمی گردد که با تکرار ده ها و صدها باره این واژه در رسانه ها همراه بود و در آن سال ها خبر سوراخ شدن لایه فوق بر فراز قطبین بسان هشداری مرگبار به سمع و نظر مخاطبان می رسید.

اُزون با فرمول شیمیایی O3 گازی است که ملکول آن از سه اتم اکسیژن تشکیل شده است و همچون سپری محافظ، زمین یا به عبارتی حیات بر روی کره ارض را از مرگی که اشعه فرابنفش خورشید منادی آن است حفظ می کند.

احتمالا گاهی برایتان سوال پیش آمده است که چرا مریخ به عنوان شبیه ترین سیاره به زمین برای انسان قابل سکونت نیست و به طور قطع جوابی که برای این پرسش یافته اید نبود اکسیژن در سیاره سرخ است.

جوابی که غلط نیست اما موضوعی مهم تر از فقدان اکسیژن در مریخ آن را به مکانی مرگبار برای موجودات زنده و ازجمله انسان تبدیل کرده است و آن همانا نبود لایه ای محافظ چون اُزون در گرداگرد این سیاره و جولان اشعه فرابنفش خورشید در اکثر نقاط آن است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

داستان اُزون

داستان اُزون