مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 13 اردیبهشت 1399 ساعت 13:452020-05-02بين الملل

زاد و ولد امیدبخش سمندر کردستانی در اصلی ترین زیستگاهش


سمندر کردستانی یا عروس چشمه سارها جانور دوزیستی از خانواده سمندریان است که در گذشه های نه چندان دور به دلیل شکار و تغییر شرایط اقلیمی در خطر انقراض قرار داشت اما امسال با توجه به شرایط اقلیمی مناسب، شرایط زیست آنها در این منطقه به شیوه مناسبی تغییر کرده و باعث افزایش این گونه جانوری شده است.

پراکندگی این گونه زیبا با نام علمی Neurergus microspilotus و از جنس Neurergus در سطح دنیا محدود به ایران، ترکیه و عراق است و شهرستان بوکان با داشتن جمعیت فراوان، زیستگاه اصلی این گونه در ایران به شمار می رود.

لاروهای این گونه در آب رشد کرده و پس از بلوغ و رشد کافی، وارد خشکی می شود و محیط های نمناک و دارای رطوبت را به عنوان زیستگاه انتخاب می کند؛ زیست آن در ارتفاعات به دلیل تمیز و زلال بودن آب و مهیا بودن تغذیه مناسب و شرایط دمایی مطلوب بوده و تغذیه این جانور از جلبک ها، حشرات و لارو جانوران دیگر است.

این گونه جانوری با خال های زردرنگ در استان های کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی نیز زیست می کند و در اوایل صبح یا هنگام شب، از آب بیرون آمده و گاهی نیز به خشکی می آید.

این گونه نادر جانوری برای نخستین بار طی سال 1378 از سوی اداره حفاظت محیط زیست بوکان در منطقه شناسایی شد و در مناطقی چون شمال شرق عراق و جنوب شرق ترکیه نیز دیده شده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

زاد و ولد امیدبخش سمندر کردستانی در اصلی ترین زیستگاهش

زاد و ولد امیدبخش سمندر کردستانی در اصلی ترین زیستگاهش