مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 9 اردیبهشت 1399 ساعت 21:452020-04-28سياسي

گذری بر تکنیکی ترین صنایع دستی ایران ردِ هنر لری از ماشته تا ورشو


صنایع دستی هر قوم و ملتی، معرف ذوق و خلاقیت های آنان در پاسخ به ضرورت های مادی و معنوی در مرحله مشخصی از گسترش تاریخی است، صنایع دستی تجلی ویژگی های فرهنگی و مظهری تمدن انسان های هر جامعه در گذر تاریخ است.

در استان لرستان صنایع دستی ثمره دست هایی است که عشق را از قلب خود جاری ساخته و با انگشتان خود با یاری تار و پود بر گلیم و جاجیم ترسیم کرده و یا با تلنگرهای چکش آن را حک می کنند.

صنایع دستی لرستان در سه نوع متمایز عشایری، روستایی و شهری شکل گرفته اند، بیشتر تولیدات صنایع دستی عشایری به مصرف خانوار می رسند و کمتر به بازار عرضه می شوند.

سیاه چادر، همزاد کوچ عشایر لرستان دستی عشایری شامل آن دسته از صنایعی است که توسط هنرمندان ایلات و عشایر تولید شده و اغلب جنبه خود مصرفی دارند، بیشتر این صنایع در برگیرنده دست بافته های عشایری با نقوش و طرح و رنگ خاص هر ایل است که نمونه بارزی از نبوغ هنری پدید آورندگان آن هستند، این محصولات در لرستان از تنوع بالایی برخوردارند و مهم ترین تولید کنندگان آن زنان هنرمند ایل بختیاری ساکن در این استان و دیگر ایلات و طوایف آن هستند، از جمله این دست بافته ها می توان به نمکدان ، جل (روزینی)، هور ، هوراسبان ، خورجین ، گلیم (له)، جاجیم ، سیاه چادر ، وریس (کشه)، چوغا ، پلاس و چیت اشاره کرد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

گذری بر تکنیکی ترین صنایع دستی ایران ردِ هنر لری از ماشته تا ورشو

گذری بر تکنیکی ترین صنایع دستی ایران ردِ هنر لری از ماشته تا ورشو