مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 3 اردیبهشت 1399 ساعت 02:552020-04-21اقتصادي

از مترو تا برج های تجاری، پروژه هایی که قلب بافت تاریخی تبریز را نشانه گرفتند


«تبریز، بین ییلاق های اوجان و قزل داغ واقع شده بود و در میان باغ ها و بستان ها محصور بوده و نزدیک به 200 کاروانسرا، 19 مسجد جامع، 21 حمام و یک بازار سر پوشیده با حدود 15 هزار مغازه در این شهر وجود دارد.

- ایسنا/آذربایجان شرقی تبریز، بین ییلاق های اوجان و قزل داغ واقع شده بود و در میان باغ ها و بستان ها محصور بوده و نزدیک به 200 کاروانسرا، 19 مسجد جامع، 21 حمام و یک بازار سر پوشیده با حدود 15 هزار مغازه در این شهر وجود دارد.

این، روایتی از تبریز در دوران محمد علی میرزا است که اگر بخواهیم آن را متناسب با وضعیت کنونی تبریز بنویسم، باید بگوییم که تبریز شهری است که بدترین دخالت ها در بافت تاریخی آن انجام شده است و هر جا که به یک اثر تاریخی از این شهر می رسیم، پای توسعه نامتوازن و دست درازی سودجویان و ردپای سرمایه را در آنجا می بینیم.

چنین رفتارهایی با آثار تاریخی، نتیجه مدیریت ناصحیح در دراز مدت و پروژه هایی است که بدون مطالعه نقشه تاریخی و به دلیل پیشی گرفتن سرمایه داری بر آثار و هویت تاریخی، ساخته شده اند.

عضو هیات علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اسلامی تبریز، معتقد است که اگر ارزش افزوده بیش از حد مجاز مورد نظر سرمایه گذار باشد، برخی چیزها مانند محیط زیست، طبیعت، هوای پاک و حتی آسمان زیبا و بافت تاریخی هم توان مقابله با این سرم


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

از مترو تا برج های تجاری، پروژه هایی که قلب بافت تاریخی تبریز را نشانه گرفتند

از مترو تا برج های تجاری، پروژه هایی که قلب بافت تاریخی تبریز را نشانه گرفتند