مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 1 اردیبهشت 1399 ساعت 13:552020-04-20سياسي

سعدی 300 نسخه خطی ارزشمند در گنجینه رضوی دارد


کارشناس مسوول اداره مخطوطات سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران با گرامیداشت سالروز بزرگداشت سعدی گفت: نسخه های موجود در گنجینه رضوی که به سعدی تعلق دارد، شامل کلیات سعدی، گلستان، بوستان، قصاید، غزلیات، ملحقات، رباعیات و مجالس به نثر و نظم است و در میان آنها، چندین نسخه بسیار نفیس می باشد.

سید محمدرضا فاضل هاشمی با اشاره به مهمترین و نفیس ترین نسخه خطی از سعدی شیرازی افزود: کلیات سعدی به خط محمدبن عبداللطیف عقاقیری (از شاگردان با واسطه سعدی) در سال 766 هجری در شیراز و حدود 70 سال پس از فوت این شاعر کتابت شده و از قدیمی ترین نسخه های موجود به شمار می رود و از نظر تاریخی و تذهیب دوره ایلخانی، فوق العاده نفیس است.

وی ادامه داد: اشعار شعرای بزرگی همچون حافظ، سلمان ساوجی، سیف فرغانی، خواجوی کرمانی، اوحدی و عبید زاکانی نیز که از اشعار سعدی استقبال کرده اند، در مجموعه نسخ خطی گنجینه رضوی موجود است.

وی گفت: گنجینه نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی بیش از 100 هزار نسخه خطی نفیس و تاریخی در موضوعات گوناگون در اختیار دارد، که فایل دیجیتال آنها تهیه شده و بخشی از این آثار در سایت کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی به آدرس https://digital.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

سعدی 300 نسخه خطی ارزشمند در گنجینه رضوی دارد

سعدی 300 نسخه خطی ارزشمند در گنجینه رضوی دارد