مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 21 فروردین 1399 ساعت 02:352020-04-08ورزشي

«نیمه برات» بوشهری ها، از حلوا و رنگینک تا خرما و نان


بشر همیشه منتظر است، منتظر رسیدن به آزادی به واسطه ظهور آن موعودی که قرار است با آمدنش قلب های خسته منتظرمان را درمان کند و جان دوباره دهد.

- ایسنا/بوشهر بشر همیشه منتظر است، منتظر رسیدن به آزادی به واسطه ظهور آن موعودی که قرار است با آمدنش قلب های خسته منتظرمان را درمان کند و جان دوباره دهد.

ارادت مردم به مهدی موعود همیشه با شادی و تقسیم شیرینی در بین همنوعان نمود پیدا کرده است، مردم بوشهر نیز از رسومات زیبای این روز نه تنها بی بهره نبوده بلکه آن را به نحو احسن انجام می داده اند.

فرزانه با خنده و هیجان از واژه نیمه برات که برای نیمه شعبان در بین مردم بوشهر کاربرد دارد، یاد می کند و می گوید: در دوران بچگی خود در دلوار به یاد دارم که خانم ها لُقیمَات درست می کردند و بچه ها بین همسایه ها پخش می کردند.

او همچنین اشاره می کند سال های بعد هم بود که مردم زولبیا و بامیه پخش می کردند، همسایه ها نیز عادت داشتند ظرف ها را پر از شیرینی و زولبیا و بامیه کنند و دوباره تحویل دهند.

وجه تسمیه نام و چیستی این نوع شیرینی را از سید جعفر حمیدی، استاد ادبیات بوشهری جویا شدیم، حمیدی به ایسنا گفت: لقیمات در بوشهر به لگیمات نیز معروف است، لُگَیمه یا لُقَیمه، اسم مصغّر لقمه بوده و به معنی لقمه کوچک است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

«نیمه برات» بوشهری ها، از حلوا و رنگینک تا خرما و نان

«نیمه برات» بوشهری ها، از حلوا و رنگینک تا خرما و نان