مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 17 فروردین 1399 ساعت 07:262020-04-05بين الملل

سرباز هخامنشی همچنان درتور گردشگری است مردم ازنزدیک لوح را دیدند


گروه استان ها: سر سرباز هخامنشی یکی از چندین سنگ برجسته منقوش به سربازان هخامنشی از پلکان شرقی کاخ آپادانا مجموعه تخت جمشید است که سال ها پیش (احتمال داده شده حوالی سال 1336) آن را از پله شماره 19 پلکان شرقی کاخ آپادانای تخت جمشید ربوده شد.

پس از آن فردی به نام خانم برنت در سال 1974 سر سرباز هخامنشی را از یک حراجی با عنوان حراجی ساتبی نیویورک خرید و این اثر دزدیده شده را به مدت 30 سال در اختیار خود نگه داشت.

او بعد از آن در مارس 2005 میلادی تصمیم به فروش آن از طریق حراجی کریستیز کرد و ایران همان موقع متوجه حراج یک اثر تاریخی شد که سال ها پیش از تخت جمشید دزدیده بودند.

در این خصوص سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اقدامات قضایی خود را مبنی بر توقیف حراج و طرح دعوی برای استرداد سر سرباز هخامنشی به ایران آغاز کرد اما دادگاه لندن در تاریخ 20 مارس 2007 میلادی حکم به نفع دارنده فعلی اثر ساکن فرانسه صادر کرد.

پس از آن در مرداد ماه سال 97 یک قاضی در نیویورک حکم داد که سرسرباز هخامنشی که 80 سال قبل از ایران ربوده شده بود بار دیگر به این کشور بازگردد.

اقدامات بالاخره به ثمر نشست و پس از 80 سال سرسرباز هخامنشی به ایران برگشت و طی این مدت در استان های مختلف به نمایش درآمده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

سرباز هخامنشی همچنان درتور گردشگری است مردم ازنزدیک لوح را دیدند

سرباز هخامنشی همچنان درتور گردشگری است مردم ازنزدیک لوح را دیدند