مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 14 اسفند 1398 ساعت 13:462020-03-04اجتماعي

بلوط های کهن قلعه تُل ،قربانی یک مشت اسکناس


به گزارش سایت قطره و به نقل ازایرنا، درخت بلوط در فرهنگ ایل بختیاری نشانه استقامت و ایستادگی است و زندگی این قوم از دیرباز با این درخت با اهمیت گره خورده است.

وقتی پای سخن مردان و زنان سال خورده بختیاری می نشینم، از پیوند زندگی نسل های گذشته با جنگل می گویند، از اینکه در زمانی که خبری از برق و گاز نبوده است، از ساقه خشکیده درختان برای درست کردن آتش استفاده می کردند و هیچکس درخت زنده را به این منظور قطع نمی کرد.

یک باور قدیمی در میان مردم بختیاری وجود دارد که اعتقاد دارند کسی که درخت زنده را قطع می کند، قطعا یک اتفاق بد درون خانه اش خواهد افتاد و هرکس ریشه درختی را بکند، خدا ریشه او را در خواهد آورد و او را از بین خواهد برد.

باورهای منحصر به فرد محیط زیستی ساکنان دیرباز این دیار، ما را نسبت به رویه فعلی برخی افراد در قطع درختان به تعجب وا می دارد، به راستی که چقدر کار فرهنگی باید انجام داد تا دیدگاه های محیط زیستی مردم به نسل های گذشته نزدیک شود ؟ جنگل های بلوط زاگرس که یک ثروت ملی محسوب می شوند در حوزه شهرستان های ایذه و باغملک در سالهای اخیر با مخاطرات فراوانی روبرو بوده اند که یکی از آنها، قطع درختان برای تهیه زغال است.

برخورد چکشی مرهم موقت درد جنگل های زاگرس است سمیه علیدشت مدیر انجمن دوستداران محیط زیست قلعه تل در این باره گفت: بارها در جلسا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

بلوط های کهن قلعه تُل ،قربانی یک مشت اسکناس

بلوط های کهن قلعه تُل ،قربانی یک مشت اسکناس