مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 13 اسفند 1398 ساعت 09:462020-03-03اقتصادي

تقویت منابع آبی با خاموشی چاه های کشاورزی


اجرای طرح ملی احیا و تعادل بخشی منابع آب های زیرزمینی،خاموشی چاه های کشاورزی از سال 1393 خورشیدی در ایران آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

البته خاموشی چاه های کشاورزی الگویی برای مدیریت برداشت آب برای کشاورزان شد تا با استفاده از روش های نوین آبیاری در بهره وری از این مایه حیاتی درست برداشت و استفاده کنند .

ابرکوه به عنوان بخشی از استان یزد در ناحیه مرکزی ایران قرار دارد، به دلیل وجود عرصه های بیابانی و کویری از لحاظ منابع آبی بسیار فقیر است، به همین دلیل سطح منابع آبی آن هر سال نسبت به سال قبل رو به افزایش است و به همین دلیل فروچاله های متعددی در آن مشاهده می شود.

حدود 50 سال قبل در استان یزد کشاورزان و مردم از چاه های چهل گزی( هر گز حدود 95 سانتیمتر )آب مورد نیاز خود را تامین می کردند که با گذشت زمان به دلیل توسعه زندگی شهرنشینی، افزایش جمعیت و نیاز به تولید محصولات بیشتر، با حفر چاه های عمیق و نیمه عمیق، این منابع خشک شد و دیگری آ ثاری از آن نیست، نام این منابع آبی گذشته را تنها می توان در کتاب های تاریخی جست و جوکرد.

ابرکوه با توجه به مطالب ذکر شده از لحاظ منابع آبی عمدتا به شمال استان فارس متکی است که به گفته مسوولان محلی و باور کشاورزان به نوعی حق آنها تضییع می شود، و به گفته آنها برداشت ها بی رویه و بدون مجوز در بالادست، مشکلا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تقویت منابع آبی با خاموشی چاه های کشاورزی

تقویت منابع آبی با خاموشی چاه های کشاورزی