مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 13 اسفند 1398 ساعت 08:202020-03-03دانش

تولید گامت ماهی آزاد دریای خزر در ماهی قزل آلا با سلول های بنیادی


برای نخستین بار در کشور با استفاده از فناوری سلول های بنیادی و ایجاد ماهی کایمر امکان تولید گامت ماهی آزاد دریای خزر در ماهی قزل آلای رنگین کمان توسط محققان دانشگاه تربیت مدرس و پژوهشگاه رویان تحقق یافت.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، سمانه پورسعید، دانش آموخته مقطع دکتری دانشگاه تربیت مدرس که این پروژه در قالب رساله تحقیقاتی وی با راهنمایی دکتر محمد رضا کلباسی عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی دانشگاه تربیت مدرس و دکتر حسین بهاروند، دکتر سیده نفیسه حسنی و دکتر گرو یوشیزاکی به نتیجه رسیده است، با اشاره به اینکه بسیاری از ماهیان به ویژه گونه های اقتصادی به دلیل برداشت بی رویه از منابع آبی، آلودگی آب ها و تخریب زیستگاه ها و مناطق تخم ریزی در معرض خطر تهدید و یا حتی انقراض قرار گرفته اند، گفت: این امر بسیاری از محققان را به دنبال یافتن روش هایی برای جلوگیری از وقوع این رویداد مخرب ملزم کرده است.

وی افزود: در این راستا روش های نوین بر پایه زیست فناوری سلولی، برای نیل به اهداف مختلف از جمله حفظ ذخایر ژنتیکی گونه های در معرض تهدید توسعه یافته است که در آن ها به طور عمده از سلول های بنیادی استفاده می شود.

پورسعید با اشاره به انجام کار تیمی در این پروژه علمی، گفت: در راستای حفاظت از گونه ارزشمند اقتصادی و در شرف انقراض ماهی آز


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تولید گامت ماهی آزاد دریای خزر در ماهی قزل آلا با سلول های بنیادی

تولید گامت ماهی آزاد دریای خزر در ماهی قزل آلا با سلول های بنیادی