مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 1 اسفند 1398 ساعت 05:252020-02-20سياسي

واکاوی نقش نخبگان در مشارکت بخشی حداکثری در انتخابات


در ابتدا این سوال مطرح می شود که به چه کسی نخبه گفته می شود که در فرهنگ لغت معین به شخص برگزیده نخبه گفته می شود.

اما در مبانی علم سیاست، مفهوم نخبه معنای عمیق تری پیدا می کند و برخی از نظریه پردازان و کارشناسان بر این عقیده اند که نخبگان به بزرگان، صاحبان فکر و شخصیت و افرادی که از توانایی های وسیع فکری و سازماندهی برخوردار هستند، اطلاق می شود .

نخبگان به 2 گروه کلی تقسیم می شوند: نخبگان فکری و نخبگان ابزاری، نخبگان ابزاری، صاحبان قدرت سیاسی و اقتصادی هستند و نخبگان فکری افرادی هستند که اندیشه، فکر، روش های بهینه، تئوری، آینده نگری و دوراندیشی را تولید می کنند و این نخبگان روش های عقلایی تحقق اهداف را مشخص می کنند.

در همین رابطه برخی از اندیشمندان به واسطه اهمیت نقش و جایگاه نخبگان، موتور محرکه توسعه یافتگی هر کشوری را نتیجه عمل و فکر نخبگان قلمداد می کنند.

به عبارت بهتر باید گفت توسعه یافتگی در هر کشوری ارتباط مستقیمی با نخبگان دارد و معاشرت منطقی و سازمان یافته میان نخبگان فکری و نخبگان ابزاری می تواند سرنوشت یک جامعه را تعیین کند.

با توجه به اینکه نقش و عملکرد نخبگان در شکل‎دهی به نهادهای مدنی و جهت گیری فکری مردم و تاثیرگذاری آنها بر بدنه جامعه امری انکارناشدنی است این مهم در عرصه انتخابات و هدایت افکار عمومی به


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

واکاوی نقش نخبگان در مشارکت بخشی حداکثری در انتخابات

واکاوی نقش نخبگان در مشارکت بخشی حداکثری در انتخابات