مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 26 بهمن 1398 ساعت 07:062020-02-15اجتماعي

آیین سنتی خدر نبی در خلخال برگزار شد


به گزارش سایت قطره و به نقل ازایرنا ، خانواده ها بویژه بانوان خلخالی بدون توجه به مشکلات ناشی از بارش برف سنگین در شهر و روستاهای منطقه که این روزها افکار عمومی جامعه را متوجه خود کرده و کمتر کسی به سایر مسائل اجتماعی پرداخت می کند، از برگزاری آیین سنتی خدر نبی که هر سال در این زمان از فصل زمستان برگزار می شود، غافل نبوده و این آیین ها را بصورت جمعی و یا خانوادگی در سر موعد مقرر و بهتر از سال های گذشته اجرا می کنند.

این سنت دیرینه برگرفته از فرهنگ حاکم بر گذشته این منطقه بوده و در زمان های دور که خبری از امکانات امروزی زندگی از جمله برق ، تلویزیون و روزنامه نبود، اهالی منطقه با اجرای این آیین فرارسیدن بهار و پایان سختی های زمستان طولانی را در آخرین روزهای چله کوچک زمستان جشن می گرفتند.

آیین خدر نبی با تهیه یک نوع آرد شیرین حاوی انواع غلات از جمله گندم، کنجد، نخود و عدس بعنوان قوت به همراه پودر قند و سایر افزودنی ها به این خوراکی و با دورهمی پیرمردان و ریش سفیدان که معمولا با نشستن اقوام در دور کرسی گرم و بیان خاطرات قدیم خود برای جوانان و نیز قصه گویی، نقل روایات ائمه و دعا برای سلامتی مردم گرامی داشته می شود.

به گفته ریش سفیدان، کلمه قوت یا قود برگرفته از تهیه خوراکی پرقوت در آستانه سال نو جهت نیرو گرفتن کافی بانوان برای اجرای برنامه های آخری


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آیین سنتی خدر نبی در خلخال برگزار شد

آیین سنتی خدر نبی در خلخال برگزار شد