مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 12 بهمن 1398 ساعت 06:402020-02-01بين الملل

شفا یافتن دختر شاه بخارا به دست پیر اورامان


در افسانه های محلی منطقه اورامانات آمده است که شاه بخارا شرط کرده بود که هرکس دخترش را شفا دهد او را به عقد وی درمی آورد.

- عموی پادشاه با عده ای از اطرافیان شاه به سمت اورامان می روند تا شابهار خاتون را برای شفا گرفتن نزد پیرشالیار ببرند در نزدیکی خانه پیرشالیار به یکباره دختر شاه شنوا می شود و بعد ناگهان دیوی از تنوره ای در آن نزدیکی نعره ای می کشد و بر زمین می افتد و کشته می شود و با کشته شدن دیو زبان دختر شاه هم باز می شود، با شفا یافتن شابهار خاتون طبق قول پادشاه دختر را به عقد پیرشالیار درمی آورند و جشن عروسی بزرگی برای آن دو برپا می کنند.

پیر شالیار پیری اسطوره ای است که در کتب تاریخی آمده از موبدان عبدالقادر گیلانی از عارفان و شعرای قرن پنج و ششم و اهل طریقت قادریه بوده است.

با گذر از جاده پر پیچ و خم و گذر از رودخانه زیبای سیروان، به روستای زیبای اورامانات می رسیم روستایی که هر ساله میزبان مراسم باشکوه دینی پیرشالیار است و مردم روستا بر این باورند که هرساله 45 روز بعد از زمستان در سالروز عروسی دختر شاه بخارا و پیرشالیار این مراسم برگزار می شود.

نحوه برگزاری مراسم پیر شالیار صبح روز مراسم گوسفندان را برای ذبح به جلو خانه پیرشالیار می برند و گوسفندان را همان جا ذبح و در میان مردم پخش می کنند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

شفا یافتن دختر شاه بخارا به دست پیر اورامان

شفا یافتن دختر شاه بخارا به دست پیر اورامان