مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 1 بهمن 1398 ساعت 05:002020-01-21حوادث

زندان 1000 ساله یزد جانی دوباره گرفت


معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد: زندان اسکندر   مدرسه ضیاییه  مدرسه ای با 10 قرن قدمت مرمت و بازسازی شد.

- معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد: زندان اسکندر   مدرسه ضیاییه  مدرسه ای با 10 قرن قدمت مرمت و بازسازی شد.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری صداوسیما مرکز یزد،صمدیانی گفت: دیوار های کاهگلی مدرسه ضیاییه معروف به زندان اسکندر در بافت تاریخی یزد مرمت شد.

وی افزود: مرمت به صورت تراشیدن کاهگل های فرسوده و ته کش و روکش کاهگل های دیواره زندان با استفاده از مصالح گل سرندی، کاه نرمه و گچ یزد انجام شد.

صمدیانی اظهار داشت: در سال های ابتدایی ساخت این بنا، از آن برای زندانی کردن تبعیدیان اسکندر مقدونی استفاده می شد، به مرور به مدرسه ی بسیار مهمی تبدیل شد و 8 قرن افراد سرشناسی در آن به تحصیل و تدریس مشغول شدند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد افزود: معماری زندان اسکندر نسبت به دوران خود بی نظیر بوده و دارای گچبری ها و تزیینات زیبایی با آبرنگ طلایی و لاجوردی بوده که بخش اعظم آن از بین رفته است.

زندان اسکندر یا همان مدرسه ضیاییه در حقیقت مدرسه ای است با حدود 10 قرن قدمت که در محله به ثبت رسیده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

زندان 1000 ساله یزد جانی دوباره گرفت

زندان 1000 ساله یزد جانی دوباره گرفت