مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 20 آذر 1398 ساعت 06:302019-12-11اقتصادي

قاچاق سالانه بیش از 5 میلیون نسخه کتاب در ایران/ پای یک خانواده در میان است


قاچاق و تکثیر غیرقانونی 5 میلیون نسخه کتاب در سال، آمار بزرگی است و حدود 10 درصد از کتاب های تجدیدچاپی سال را شامل می شود، اما وقتی مجرمان با یک فیش حقوقی آزاد می شوند، - خبرگزاری فارس ـگروه کتاب و ادبیات: کتاب های قاچاق یا قاچاق کتاب ؛ شاید اگر چند سال پیش این واژه شنیده می شد، به اندازه امروز، مشتاق شنیدن و دانستن اصل ماجرا نبودیم.

اصلا شاید مخاطب نمی دانست کتاب هم قاچاق می شود و فکر می کرد قاچاق، فقط مختص کالا و لباس است.

حالا چند سالی است که ورود صنف نشر در کنار پلیس به این موضوع، ناشران و فعالان عرصه کتاب را حساس تر کرده و بخشی از متولیان نظم و امنیت و فرهنگ متوجه تاثیرات مخرب آن شده و با جدیت بیشتری پیگیری می کنند.

منظور از قاچاق کتاب، صرفاً انتشار و عرضه غیرقانونی کتاب هایی نیست که نتوانسته اند از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز انتشار بگیرند.

قاچاق کتاب، شامل عرضه غیرقانونی کتاب های مجوزدار، بدون رعایت و پرداخت حقوق ناشران، نویسندگان و مصنفان هم می شود؛ یعنی ناشری ضمن انعقاد قرارداد با مولف و دریافت مجوز کتاب از وزارت ارشاد، آن را منتشر می کند، اما همان کتاب، به دلیل پرفروش شدن، بعدا توسط عده ای بدون اطلاع ناشر و مولفی که صاحب اثر و مجوز است، عرضه می شود و این کار هم قاچاق کتاب نامیده می شود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

قاچاق سالانه بیش از 5 میلیون نسخه کتاب در ایران/ پای یک خانواده در میان است

قاچاق سالانه بیش از 5 میلیون نسخه کتاب در ایران/ پای یک خانواده در میان است