مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 16 آذر 1398 ساعت 12:002019-12-07فرهنگي

فَرَت بافی؛ هنری با قدمت چند صدساله در خراسان شمالی


فَرَت بافی یکی از صنایع دستی سنتی خراسان شمالی، بخشی از فرهنگ، هنر و تجلی ذوق مردمان این دیار است که قدمتی چندصد ساله دارد و بافندگان، این شیوه بافت را بیشتر به صورت سینه به سینه به دیگران انتقال دادند و به عنوان میراثی ناملموس به ثبت ملی نیز رسیده است.

- ایسنا/خراسان شمالی فَرَت بافی یکی از صنایع دستی سنتی خراسان شمالی، بخشی از فرهنگ، هنر و تجلی ذوق مردمان این دیار است که قدمتی چندصد ساله دارد و بافندگان، این شیوه بافت را بیشتر به صورت سینه به سینه به دیگران انتقال دادند و به عنوان میراثی ناملموس به ثبت ملی نیز رسیده است.

فَرَت بافی نوعی نساجی سنتی به منظور بافت پارچه های محلی زیبا و رنگارنگ است که برای حوله، شال، روسری، بقچه، چادر شب، پیژامه، زیر پیراهنی، چادر و.

استفاده می شود.

بیشتر صنعتگران این حرفه، زنانی هستند که هنر فَرَت بافی را از مادران خود آموخته اند؛ هنری که بیش از 150 سال قدمت دارد و همچنان جای خود را در بین انواع پارچه های سنتی و صنعتی حفظ کرده است و حتی می تواند با بسیاری از آن ها رقابت کند.

زنان رویینی در شهرستان اسفراین، فَرَت را درکارگاه های خانگی تولید می کنند و معمولأ این هنر در یک خانواده از مادر به دختر ارث می رسد و دختران در کنار مادران پارچه بافی می کنند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

فَرَت بافی؛ هنری با قدمت چند صدساله در خراسان شمالی

فَرَت بافی؛ هنری با قدمت چند صدساله در خراسان شمالی