مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 15 آذر 1398 ساعت 12:002019-12-06اقتصادي

ماجرای وابستگی کشور به بذر چغندرقند فرانسه


هر سال حدود 8 نفر از وزارت جهاد کشاورزی و کشت و صنعت مغان با هزینه شرکت میشل دوپر فرانسه سفری 10 روزه به پاریس برده می شوند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس، اولین بار به دلیل کشت پاییزه چغندرقند در منطقه خوزستان بذر خارجی وارد شد که خود این موضوع منجر به ورود بیماری های چغندر قند به کشور شد.

بعدها به دلیل شیوع برخی بیماری ها اقدام به وارد کردن بذور خارجی کردند و در ادامه، همین بهانه ای شد که تا واردات بذر گسترده تر شود.

* تولید بذر پرمحصول مقاوم به بیماری ها در ایران و وارداتی که ادامه یافت محققن مؤسسه چغندرقند در سال 1380 موفق به تولید بذور داخلی مقاوم به بیماری ها شدند و توانستند وابستگی کشور به واردات بذر مقاوم به بیماری ها را از بین ببرند، ولی حتی پس از ایجاد ارقام مقاوم داخلی هم، واردات ادامه پیدا کرد.

مؤسسه تحقیقات چغندر قند توانسته بود ارقام مختلف داخلی حتی با تناژ و کیفیت بالاتر در مقایسه با ارقام خارجی را اصلاح کند، ولی وزارتخانه اجازه تجاری سازی این ارقام را به مؤسسات نمی داد که با پیگیری های انجام شده، مؤسسه اجازه یافت که یک شرکت دانش بنیان تأسیس کند که بتواند نتایج تحقیقات را تجاری کند و گامی در جهت خودکفایی کامل نیاز کشور به بذر چغندرقند بردارد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ماجرای وابستگی کشور به بذر چغندرقند فرانسه

ماجرای وابستگی کشور به بذر چغندرقند فرانسه