مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 14 آذر 1398 ساعت 07:212019-12-05سياسي

:: یزدانی- مزار پیر هرات، میعادگاه عارفان


گوشه ای از شهر هرات که گازرگاه نام دارد در این محل، مقبره ابواسماعیل عبدالله بن ابی منصور محمد مشهور به خواجه عبدالله انصاری قرار گرفته است.

خواجه عبدالله انصاری یکی از بزرگترین عرفا و دانشمندان جهان اسلام بود که در سال سیصد ونود وشش هجری قمری در شهر هرات به دنیا آمد، از آنجا که نسب وی به ابو ایوب انصاری صحابی پیامبر بزرگوار اسلام (ص) می رسد به خواجه عبدالله انصاری شهرت یافته است.

خواجه عبدالله انصاری که شهروندان افغانستان وی را به عنوان پیر هرات می شناسند، محدث بزرگ، مفسر برجسته، خطیب بلیغ و شاعر نام آور بود که مقبره وی به زیارتگاه مردم بویژه صوفیان و عارفان تبدیل شده است.

درکنار خواجه عبدالله انصاری در منطقه گازرگاه، ادیبان و دانشمندان زیادی از حوزه تمدن مشترک فارسی زبانان دفن شده اند که یاد آور تاریخ کهن این حوزه تمدنی مشترک است.

ولی شاه بهره کارشناس تاریخ افغانستان درگفتگو با خبرگزاری صداوسیما گفت:: خواجه عبدالله انصاری در جهان عرفان حرف اول را می زند، مناجات نامه ، الهی نامه ، منازل السائرین ، ذم الکلام و تفسیر کشف الاسرار توانمندی این عالم بزرگ و فرهیخته جهان اسلام را به خوبی نشان می دهد.

محمد یعقوب مشعوف کارشناس دیگر امور فرهنگی افغانستان گفت: خواجه عبدالله انصاری در فلسفه و عرفان جایگاه خاصی در تاریخ فرهنگی ف


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

:: یزدانی- مزار پیر هرات، میعادگاه عارفان

:: یزدانی- مزار پیر هرات، میعادگاه عارفان