مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 13 آذر 1398 ساعت 09:262019-12-04اقتصادي

خرمن کوبی، آیینی به بلندای تاریخ در فنوج


کشاورزان فنوجی هنوز، آیین خرمن کوبی را برپا می کنند.

- از ابتدای پیدایش زراعت و تاقبل از صنعتی شدن کشاورزی،خرمن کوبی یکی از رایج ترین و ساده ترین روش جمع آوری برخی از محصولات زراعی بشمار رفته است.

خرمن کوبی در سیستان و بلوچستان قدمتی چند هزار ساله دارد که در زمان گذشته نقش بسزایی درزندگی روستایی و یکجانشینی داشته است.

خرمن کوبی سنتی، ایینی برای احیای فرهنگ بومی در فنوج به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری صدا و سیما ی مرکز سیستان و بلوچستان ، ملک نژاد مدیر خانه کشاورز فنوج گفت: خرمن کوبی سنتی در فنوج که قدمتی چند هزار ساله در سیستان و بلوچستان دارد ، هنوز هم در روستاهای این شهرستان پابرجاست.

خرمن کوبی سنتی در حالی در فنوج انجام می شود که کشاورزان این منطقه ادوات کشاورزی برای خرمن کوبی دارند، اما خرمن کوبی سنتی را به این منظور انجام می دهند که به رسم دیرینه، دور هم جمع شوند و معتقدند این همکاری به محصولشان برکت می دهد.

کشاورزان فنوجی در خرمن کوبی ابتدا محصول را روئن(rowen) یا برداشت می کنند و سپس با انتقال بر سرخرمن و با بکارگیری از توان حیوانات اهلی محصول خود را جمع آوری می کنند که در گویش محلی به این نوع خرمن کوبی جوهان مُشْ (johan mosh) می گویند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

خرمن کوبی، آیینی به بلندای تاریخ در فنوج

خرمن کوبی، آیینی به بلندای تاریخ در فنوج