مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 4 آبان 1398 ساعت 20:322019-10-26فرهنگي

قصه جدایی ری از تهران کی به سر می رسد؟


خبرگزاری فارس از شهرری؛ محمد حسینی: هیاهوی جداسازی سرزمینی دوباره بر زبان ها افتاده که روزگاری از قِبل آن تهرانی به وجود آمده است.

قصه ترک ری از تهران را باید از خیلی سال ها پیش مرور کرد.

تهران در گذشته یکی از روستاهای ری بوده است و تا سال 916 هجری قمری تهرانی وجود نداشت که شاه طهماسب اول صفوی هنگام گذر از شهر پر باغ و بوستان آن روزها را پسندید و دستور داد تا حصاری به دورش بکشند که از  114 برج و چهار دروازه تشکیل می شد.

  با گذشت زمان بعدها با انتخاب تهران به عنوان پایتخت اول در زمان کریمخان زند به مدت چهار سال و به خصوص پایتخت دوم حدود 200 سال پیش در زمان آغا محمدخان قاجار با تاجگذاری این شهر را به مراتب به عنوان تافته جدا بافته از ری مطرح کرد و به این ترتیب تهران رفته رفته مرجع و ری نیز کوچک و کوچک تر شد.

کرج، قرچک، ورامین، بهارستان و حتی هزار سال پیش قزوین و مناطق 14 و 15 امروزی شهرداری زیر نظر ری بوده که جالب است بدانید برخی از این شهرها و خود تهران پسوند رازی داشته که یعنی متعلق به ری بوده است.

این مقدمه کوتاه بخشی از گفت وگوی مفصل با احمد ابوحمزه ری شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه مفتح درباره تاریخ بیش از 8 هزار ساله کهن ترین شهرهای جهان بود که نشان از اهمیت جایگاه ری دارد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

قصه جدایی ری از تهران کی به سر می رسد؟

قصه جدایی ری از تهران کی به سر می رسد؟