مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 27 مهر 1398 ساعت 08:252019-10-19بين الملل

شلمچه؛ از محنت تا مودّت


شلمچه در دو برهه مختلف، دو نقش متفاوت را میان دو کشور همسایه ایفاء کرده است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از خرمشهر، شَلَمچه نام دشتی پهناور، مسطح و مرزی در غرب خرمشهر است که نقطه اتصال خاک دو کشور میان ایران و عراق ا تشکیل می دهد.

این منطقه در شمال غربی شهر خرمشهر قرار گرفته، از شمال به حسینیه، از جنوب به اروندرود و از سوی غرب به محدوده مرزی ایران - عراق محدود می شود.

اصلی ترین محور تاختن ارتش بعث عراق منطقه ای توسعه نیافته، تقریباً با همین وسعت در آن سوی مرز و در خاک عراق نیز با نام شلامچه که برگرفته از گویش محلی مردم عراق است، قرار دارد که این دشت یکی از چند محور تاختن ارتش بعث عراق به خاک ایران در ابتدای جنگ هشت ساله تحمیلی علیه خاک ایران بود.

ارتش بعث عراق به رهبری صدام حسین رییس جمهور دیکتاتور و معدوم این کشور، در 31 شهریور سال 1359 با گذر از این منطقه به سوی خرمشهر تاخت، عراقی ها در این منطقه که از دید راهبردی برایشان مهم بود استحکامات جنگی بسیاری را فراهم کردند و پس از عملیات بیت المقدس که به باز پس گیری خرمشهر توسط رزمندگان اسلام منجر شد، این منطقه همچنان در دست ارتش عراق باقی ماند.

دست به دست شدن شلمچه در جنگ تحمیلی شلمچه، سرانجام در عملیات کربلای 5 در دی ماه سال 1365 به دست نیروهای خودی افتاد، این دشت مجدداً در ساعت


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

شلمچه؛ از محنت تا مودّت

شلمچه؛ از محنت تا مودّت