مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 5 شهریور 1398 ساعت 08:332019-08-27سياسي

مخالفت 100 ساله با یک قرارداد


«پنجم شهریورماه صد سال پیش، چند روز بعد از عقد قرارداد 1919 به دست وثوق الدوله، عده زیادی از رجال و نمایندگان سابق مجلس شورای ملی نزد رییس الوزرا رفتند تا اعتراض و نارضایتی خود را نسبت به انعقاد قرارداد 1919 به اطلاعش برسانند.

- پنجم شهریورماه صد سال پیش، چند روز بعد از عقد قرارداد 1919 به دست وثوق الدوله، عده زیادی از رجال و نمایندگان سابق مجلس شورای ملی نزد رییس الوزرا رفتند تا اعتراض و نارضایتی خود را نسبت به انعقاد قرارداد 1919 به اطلاعش برسانند.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، روزنامه شرق در ادامه نوشت: اگرچه در متن قرارداد 1919 و بندهایش به طور مشخص جمله یا عبارتی که ایران را تحت الحمایه انگلستان قرار دهد دیده نمی شد اما خبر انتشار قرارداد 1919 موجی از مخالفت را برانگیخته بود.

محمدعلی همایون کاتوزیان معتقد است که نه تنها ناسیونالیست های متجدد، بلکه علما و روحانیون، دموکرات ها و مشروطه خواهان و بخشی از افسران ژاندارمری و قزاق نیز در این گمان شریک بودند که ایران تحت الحمایه بریتانیا شده است.

تصویب این قرارداد مغایر با قانون اساسی مشروطه بود و در مجلس شورای ملی و بیرون مجلس با چالش جدی روبه رو شد.

افرادی مانند مشیرالدوله پیرنیا، حاج امام جمعه خویی، ممتازالدوله، محمود افشاریزدی، حاج میرزا یحیی دولت آبادی، عبدالله مستوفی، محمدعلی فروغی، مس


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

مخالفت 100 ساله با یک قرارداد

مخالفت 100 ساله با یک قرارداد