مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 26 مرداد 1398 ساعت 03:282019-08-17آخرین اخبار

حال نذار امروز خانه ولیعهد نشینان تبریز...


روزگاری نه چندان دور، باغ و برج خلعت پوشان از معروف ترین بوستان های دارلسلطنه ی تبریز در زمان ولیعهد نشینی حکومت قاجار بود.

- در آن دوران خلعت اعطایی شاهان را با تشریفات مخصوص بر دوش رجال حکومتی آذربایجان می نهادند ولی با گذشت زمان اکنون این ظرفیت بی بدیل تبریز با وجود ویژگی های خاص برای تبدیل به باغ موزه، در غبار فراموشی فرو رفته است.

برج خلعت پوشان گوشه ای فراموش شده از تاریخ تبریز کهن است، تبریزی که زمانی به باغ شهر مشهور بود حال آخرین باغ تاریخی برجای مانده اش از دوران شاهان قجری و صفوی در وطن با غربت و بی مهری سر می کند.

عمارت آجری زیبایی که ریخت وپاش های زیادی از ولیعهد نشینان تبریز را تجربه کرده، اکنون در وضعیت اسفناک و دور از شأن و جایگاه تاریخی تبریز قرار دارد.

برج خلعت پوشان تبریز در بیرون از محدوده ی شهر در کنار منطقه کرکج، در نزدیکی روستای باسمنج و در کنار جاده ی قدیم تبریز- تهران واقع شده است.

نظرهای متفاوتی در مورد تاریخ دقیق احداث باغ خلعت پوشان تبریز و عمارت کوشک آن بیان شده است، ولی هیچ سند و مدرک مستندی نسبت به ساخت آن در دوره زندیه و صفویه وجود ندارد.

مرحوم عبدالعلی کارنگ که مطالعات ارزشمندی درباره بناهای تاریخی تبریز انجام داده، در خصوص این باغ نوشته است: در ساحل جنوبی مهران رود و در وسط مزرعه سرسبزی که


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

حال نذار امروز خانه ولیعهد نشینان تبریز...

حال نذار امروز خانه ولیعهد نشینان تبریز...