مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 30 تیر 1398 ساعت 14:232019-07-21پزشكي

کمبود ویتامین D ریسک ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهد


مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی سه مورد از عوارض مهم کمبود ویتامین D را ابتلا به پوکی استخوان و آلزایمر عنوان کرد.

- نسرین علیزاده در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه ویتامین دی با ایجاد افزایش جذب فسفر و کلسیم از روده ها و کاهش دفع از کلیه به متابولیسم استخوان ها کمک می کند، اظهار کرد: این ویتامین از ویتامین های محلول در چربی است، که به رشد و استحکام استخوان ها از طریق کنترل تعادل کلسیم و فسفر کمک می کند.

وی خاطرشان کرد: ویتامین دی از راه مصرف برخی مواد غذایی یا قرار گرفتن در معرض نور خورشید جذب بدن می شود.

علیزاده یادآور شد: نیاز روزانه برای این ویتامین برای هر فرد بالغ 10 میکروگرم یا حداکثر دو هزار واحد در روز و در دوران کودکی و پیری این میزان بالاتر است.

وی منابع ویتامین دی را آفتاب، منابع گیاهی مانند قارچ، غلات و برخی سبزیجات، منابع حیوانی مانند کره، روغن کبد ماهی، زرده تخم مرغ، خامه، جگر و ماهی ساردین ذکر کرد.

مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی به برخی از شایع ترین بیماری های مرتبط با فقر ویتامین دی اشاره کرد و گفت: یکی از عوارض کمبود این ویتامین بیماری قلبی است، به طوریکه افراد مبتلا به فقر ویتامین دی، 32 درصد بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی هستند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کمبود ویتامین D ریسک ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهد

کمبود ویتامین D ریسک ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهد