مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 16 اردیبهشت 1398 ساعت 00:002019-05-05اجتماعي

یادگاری نویسی بر سنگ نگاره های چند هزار ساله!


روستای تاریخی ارنان از توابع شهرستان مهریز در استان یزد با وجود سنگ نگاره هایی چند هزار ساله که حکایت از تمدنی کهن در این منطقه دارد، نیازمند توجه بیشتر در حوزه گردشگری است.

- ساشا ریاحی مقدم مشاور اداره کل میراث فرهنگی استان در گفت وگو با خبرنگار ایسنا در مورد این روستای تاریخی می گوید: ارنان که روستایی واقع در پای تک کوهی به همین نام است و در زبان محلی به آن ارنون نیز گفته می شود، در واقع سکونتگاهی شکل گرفته در کنار یکی از مسیرهای فرعی و باستانی از فارس به کرمان بوده است.

وی، سنگ نگاره های تاریخی کوه ارنان را متعلق به دوران کهن می داند و عنوان می کند: این تخته سنگ ها بیانگر سکونتی دیرینه در این روستا است و در واقع روستای کنونی بازمانده همان سکونت گاه کهن است.

این پژوهشگر حوزه میراث فرهنگی به وجود قلعه ای قدیمی در این روستا اشاره و در مورد تاریخچه ی آن تصریح می کند: مردم این روستا که در مسیر کاروان ها و به تبع در معرض حمله و غارت راهزنان قرار داشتند، نسبت به ایجاد قلعه مذکور اقدام کرده بودند.

وی اضافه می کند: البته بعدها به دنبال ایجاد اراضی کشاورزی در فضای بیرونی قلعه، برخی ساکنان نیز در این قسمت ساکن شدند و حیات در این روستا با وجود منابع آبی کافی تاکنون هم برقرار مانده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

یادگاری نویسی بر سنگ نگاره های چند هزار ساله!

یادگاری نویسی بر سنگ نگاره های چند هزار ساله!