مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 3 اردیبهشت 1398 ساعت 09:302019-04-23اجتماعي

«تپه خشتی توس» اثری با کتیبه های فراوان بر روی آن


«تپه خشتی توس» یکی دیگر از ثبت شده های میراث فرهنگی خراسان رضوی است که دور تا دور بدنه جانبی آن کتیبه آیت الکرسی حک شده است.

- تپه خشتی توس یکی دیگر از ثبت شده های میراث فرهنگی خراسان رضوی است که دور تا دور بدنه جانبی آن کتیبه آیت الکرسی حک شده است.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، تپه خشتی در فاصله حدود 330 متری شمال غرب حصار شهر تاریخی توس و در میان زمین های زراعی واقع شده است.

در بیستم فروردین سال 1376 شمسی در ادامه، کاوش باستان شناسی این منطقه نیز آغاز و در همان سال سرداب هایی همانند سردابه آرامگاه منسوب به غزالی با فضایی چلیپایی یا چهار ایوانی بدست آمد که در آن بقایای هفت اسکلت در درون تابوت کشف گردید.

یکی از سنگ قبرهای صندوقی متعلق به کودکی امیرزاده به نام بودم بیگ شکل از جنس سنگ هرکاره و مربوط به سال 773 هجری قمری بود که در عمق 112 سانتی متری از زمین های اطراف کشف شد.

سنگ قبر مذکور به طول 3/64 سانتی متر، عرض 5/28 سانتی متر و ارتفاع 5/30 سانتی متر و دارای نقوش کنده ی به هم پیوسته محرابی شکل در ردیف پایین است؛ ما بین نقوش با رنگ شنگرف اندود و بر روی آن ها تزیینات طلایی نصب شده و در حال حاضر داغ تزیینات و آثار ناچیزی از طلا روی اثر به جای مانده است.

دور تا دور بدنه جانبی اثر کتیبه آیه الکرسی و در قسمت برآمدگی بالای سنگ، کتیبه ای با متن هذا قبر طفل السعید ا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

«تپه خشتی توس» اثری با کتیبه های فراوان بر روی آن

«تپه خشتی توس» اثری با کتیبه های فراوان بر روی آن