مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 17 فروردین 1398 ساعت 06:452019-04-06اجتماعي

خاک های سیستان و بلوچستان تحت تاثیر شدید فرسایش بادی


عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: خاک های استان تحت تاثیر شدید فرسایش بادها قرار دارند و این امر بر پوشش گیاهی استان اثرات بسزایی گذاشته است.

- دکتر ابراهیم زاده در گفت و گو با ایسنا افزود: استان در شمال و شمال شرق تحت تاثیر بادهای 120 روزه سیستان قرار دارند که از اواخر اردیبهشت ماه تا اواخر شهریورماه به طول می انجامد.

استادیار دانشگاه سیستان و بلوچستان در ادامه اظهار کرد: در این منطقه گاهی اوقات شدت وزش باد به حدی می باشد که در فاصله چند ساعت زمین های زارعتی و باغ ها را از شن و ماسه انباشته و یا شن زاری را به سطح صاف تبدیل می کند.

به گفته وی، این اثر فرسایش در سال هایی که دریاچه هامون نسبتاً کم آب است، شدت بیشتری دارد و حتی درختان و بوته های بیابانی را خشک می کند.

ابراهیم زاده تصریح کرد: بادهای سوزان شبه جزیره، عربستان که هیچ گونه خاصیتی جز به ارمغان آوردن گرمای شدید برای این ناحیه ندارند و جنوب استان را تحت تاثیر قرار داده و موجب محدود شدن دوره رشد گیاهان شده، سطح خاک های حاصلخیز را به تدریج می فرساید.

وی بیان کرد: جنوب شرقی استان تحت تاثیر بادهای مرطوب موسمی هند قرار می گیرد و موجب آن می شود که باران های تند و سیل آسیا در بخش جنوبی موجب فرسایش سریع دامنه ها و دشت ها شده و در اکثر اوقات سیلاب ها، دامنه ها و مزارع را و


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

خاک های سیستان و بلوچستان تحت تاثیر شدید فرسایش بادی

خاک های سیستان و بلوچستان تحت تاثیر شدید فرسایش بادی