مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 19 اسفند 1397 ساعت 02:202019-03-09اجتماعي

کویرنشینانی که اصیل ترین باغ های ایرانی را ساختند


سرپرست پایگاه میراث فرهنگی اردکان به نگاه اقتصادی مردمان استان یزد به درخت در دوران گذشته، اشاره و اظهار می کند: یزدی های قدیم به درختان مثمر و سازگار با محیط توجه خاصی داشتند.

- محسن میرجانی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، شکل گیری باغ های ایرانی و کوچه باغ های منطقه ی کویری یزد به رغم محدودیت های آبی دشت یزد- اردکان را یاداور می شود و می گوید: از دیرباز تاکنون این منطقه از نظر موقعیت مکانی دارای محدودیت آبی بوده اما امتداد جریانات فصلی از جانب شیرکوه تا چاله عقدا، عامل ایجاد آبراهه ها و مسیل های موقتی و در نهایت ایجاد یک منبع آب نسبتاً ثابت و شکل گیری مناطق شهری و روستایی در دشت یزد – اردکان شده است.

وی، همان دوران را نقطه عطف ترویج و توسعه فرهنگ درخت کاری در این دشت عنوان و اضافه می کند: باغ شهرهای بزرگی مانند مهریز برآمده از همین منابع محدود آبی هستند که به رغم تلطیف هوا، به منظور رفع نیازهای اجتماعی و مادی شکل گرفتند.

این مسئول، درخت را یکی از مولفه های باغ ایرانی عنوان و تصریح می کند: باغ دولت آباد که از دوره زندیه شکل گرفته تمثیل کاملی از باغ های ایرانی در شهر یزد است که درخت جزو عناصر سازنده و اصلی این باغ ایرانی است و اهمیت درختان را روایت می کند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کویرنشینانی که اصیل ترین باغ های ایرانی را ساختند

کویرنشینانی که اصیل ترین باغ های ایرانی را ساختند