مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 27 بهمن 1397 ساعت 09:212019-02-16پزشكي

تداخل دارویی، موضوعی که از آن غافلیم!


معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: یکی از رایجترین علل بروز عوارض ناخواسته دارویی، تداخلات دارویی هستند که بیشتر در اثر خوددرمانی و مصرف خودسرانه داروها بوجود می آید.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از زاهدان به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی   فرزانه فرجیان اظهار کرد: رژیم های غذایی در اثربخشی داروها موثر است و می توانند سبب بروز تداخل دارویی شود و مصرف فرآورده های لبنی مانند شیر بر روی اثربخشی بعضی از آنتی بیوتیک ها و مکمل های آهن اثر منفی داشته و باعث کاهش اثربخشی آنها می شود و یا مثلا مصرف میزان زیاد شیرین بیان درکنار مصرف داروهای کاهش فشار خون، سبب اختلال در عملکرد صحیح این داروها می شود.

مدیر گروه فارماکولوژی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان همچنین گفت: برخی مواقع بیماران بجای آب، از سایر نوشیدنی ها برای خوردن داروهای خود استفاده می کنند که این کار اشتباهی است مثلا استفاده از چای، قهوه و یا شیر به همراه مکمل های آهن سبب اختلال در جذب آهن و کاهش شدید اثربخشی این دارو می شود.

وی تصریح کرد: تداخلات دارویی همیشه با رویکرد کاهشی بروز نمی کنند و گاهی هم تداخلات، اثر بخشی افزایشی از خود نشان می دهند که می تواند جنبه مثبت یا منفی داشته باشدبطور مثال خوردن مرکبات غنی از ویتامین ث، مثل لیمو


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تداخل دارویی، موضوعی که از آن غافلیم!

تداخل دارویی، موضوعی که از آن غافلیم!