مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 7 بهمن 1397 ساعت 12:052019-01-27اجتماعي

غبار فراموشی بر روی نمادهای شهر اولین ها


در تبریز به چاپ رسید و «چاو مبارک» که منقش به کلمه «لااله الاالله» بود به عنوان اسکناس رایج در داد و ستدهای تجاری مورد استفاده قرار گرفت، - هفت قرن پیش، اولین اسکناس ایران -که سوغات چینی ها بود- در تبریز به چاپ رسید و چاو مبارک که منقش به کلمه لااله الاالله بود به عنوان اسکناس رایج در داد و ستدهای تجاری مورد استفاده قرار گرفت، با اینکه اولین اسکناس ایران در تبریز چاپ شد، اما تبریز هیچ نام و نشانی روی اسکناس های کنونی ندارد.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، از تأسیس اولین چاپخانه و مدارس حرفه ای و بازرگانی تا ایجاد اولین ضرابخانه ماشینی و چاپ اسکناس، تبریز را به عنوان شهر اولین ها معروف کرده، این شهر در طول تاریخ 4000 ساله‎اش، وامدار رویدادهای تاریخی زیادی بوده و یکی از 100 شهر مهم جهان به شمار می آید که زمانی، غرب و شرق دنیا را به هم وصل می کرد.

در طول سال های اخیر، استفاده از نمادهای شهر مهمی همچون تبریز در چاپ اسکناس ها و کتب درسی به مطالبه ی برخی نمایندگان مجلس و فعالان رسانه‎ای تبدیل شده است.

سرگذشت اولین اسکناس ایرانی یک تبریز پژوه در گفت‎وگو با ایسنا در خصوص سرگذشت چاپ اولین اسکناس ایرانی می گوید: صنعت چاپ از سال ها قبل در چین وجود داشت و در ایران نیز در دوره ایلخانیان -که مصادف با تسخیر ایران توسط مغول ها بود- ظهور کرد، خواجه رشیدالدین


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

غبار فراموشی بر روی نمادهای شهر اولین ها

غبار فراموشی بر روی نمادهای شهر اولین ها