مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 30 مهر 1397 ساعت 10:252018-10-22فرهنگي

ویژگی های عاشق و معشوق در غزلی از «دیوان شمس»


شعرهای زیادی همچون «لیلی و مجنون» نظامی و شعرهای خدای غزل عاشقانه (سعدی) به ذکر ویژگی های عاشق و معشوق پرداخته و جانگدازی های عشق را به زبان شعر بازگو کرده‎اند، - شعرهای زیادی همچون لیلی و مجنون نظامی و شعرهای خدای غزل عاشقانه (سعدی) به ذکر ویژگی های عاشق و معشوق پرداخته و جانگدازی های عشق را به زبان شعر بازگو کرده‎اند، مولانا نیز پس از آشنایی با جان سوخته‎ای به نام شمس، در حالی که از باور خودش نیز دور بود، شروع به سرودن شعر کرد و یکی از دیوان های شعرش را به نام شمس سرود.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، علی حاجی بلندی نویسنده و مثنوی شناس در میزگرد تخصصی شرح دیوان شمس تبریزی در محل نمایشگاه کتاب تبریز به شرح ویژگی‎های عاشق و معشوق از دیدگاه مولانا در غزل شماره 1307 می پردازد.

او با بیان این که می‎توان حالات عاشقانه را از غزل 1307 دیوان شمس درک کرد، می گوید: بدیهی است که سخن گفتن از عشق، عاشقی می‎خواهد و کسی که در دنیای عشق سیر نکرده باشد، در درک مطلب عشق، توفیق کامل به دست نخواهد آورد.

حاجی بلندی در ادامه با اشاره به یکی از آیات قرآن کریم، اضافه می‏ کند: خداوند در ابتدا از عشق خود به بندگانش سخن به میان آورده و عشق بنده به خدا را در درجه دوم ذکر کرده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ویژگی های عاشق و معشوق در غزلی از «دیوان شمس»

ویژگی های عاشق و معشوق در غزلی از «دیوان شمس»