مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 29 اسفند 1396 ساعت 10:302018-03-20اجتماعي

ریگزار بشرویه؛ منطقه ای بکر و شگفت انگیز در دل کویر


کویر و ریگزار بشرویه یکی از این بیابان های زیبا و شگفت انگیز است که در خراسان جنوبی واقع شده و منطقه ای بکر و شگفت انگیز در دل کویر است .

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، شهرستان بشرویه در شمال غربی خراسان جنوبی و همسایگی شهرستان های طبس و فردوس قرار گرفته که در هر گوشه ای از آن شاهد جاذبه ای طبیعی، تاریخی و فرهنگی هستیم، نامی که بر این منطقه از گذشته های دور نهاده شده بشرویه است .

این شهرستان از غرب و شمال غرب و جنوب با شهرستان طبس از شرق با شهرستان فردوس و از شمال و شمال شرقی با شهرستان بجستان محدود می شود .

دیوار تاریخی شهربند بشرویه محدوده ای به وسعت 500 در 400 یارد دور شهر را در برگرفته که ضلع بزرگ آن به طرف شمال است، چهار دروازه دارد هر یک دریک جانب آن و در گوشه شمال غربی ارگ یا قلعه واقع شده است .

دیوار شهربند در سال 940 توسط یکی از حکام شهر به نام میرکمال الدین ساخته در واقع یک حصار بزرگ به ارتفاع 6 متر به همراه 40 برج 8 متری و 4 دروازه بوده که اطراف هسته اولیه شهر تاریخی بشرویه را فرا گرفته است .

کوچه پی جلد (جلرد) بشرویه " کوچه پی جلد" از قدیمی ترین کوچه های بشرویه است، کلمه"پی" به معنای پله، سکو و یا مکانی برای نشستن است که جلوی درب اغلب خانه های قدیمی تعبیه می شده است و واژه "جلرد" که در اثر فرسایش کلامی به "جلد" تغییر یافته ا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ریگزار بشرویه؛ منطقه ای بکر و شگفت انگیز در دل کویر

ریگزار بشرویه؛ منطقه ای بکر و شگفت انگیز در دل کویر