مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 27 اسفند 1396 ساعت 11:002018-03-18فرهنگي

مسجد جامع عتیق، مسجدی که روی آتشکده بناشده است


مسجد جامع عتیق از آثار معماری دوران مختلف به شمار می رود که قدیمی ترین بخش آن به سده دوم اسلامی تعلق دارد؛ پیش از آنکه در این محل مسجدی بنا شود، - آتشکده ای از دوران ساسانیان در آن قرار داشته که با مسلمان شدن ساکنان قزوین و مهاجرت گسترده قبایل عرب به این شهر به مسجد تبدیل می شود.

بر اساس ساخت وسازهای امروز مسجد، احتمالاً آتشکده در محل بخش ایوان جنوبی آن واقع بوده است.

مهناز منتظری در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: مسجد جامع قزوین یکی از کهن ترین و کم نظیرترین مساجد ایران است که شیوه های معماری و هنر ادوار مختلف در آن به کار رفته است.

وی افزود: مقصوره کهن با طاق های هارونی قدیمی ترین بخش از بنای مسجد جامع است که به دهلیز ورودی شرقی آن متصل بوده و توسط هارون الرشید در سال 192 هجری قمری بر روی آتشکده ای از دوره ساسانی بناشده است.

این کارشناس معماری تصریح کرد: قزوین ازجمله شهرهایی است که دارای دو مسجد جامع بوده؛ مسجد جامع عتیق یا همان مسجد جامع شافعی ها و مسجد جامع حیدریه یا همان مسجد حنفی ها است.

وی خاطرنشان کرد: گنبد آجری دوپوش و شبستان جنوبی آن به وسیله امیر خمارتاش عمادی در سال های 500 تا 509 هجری قمری بناشده و دارای پنج کتیبه گچ بری شده نفیس است که از شاهکارهای هنر ایرانی محسوب می شود و علی رغم حمله خانمان سوز مغول و وارد شدن


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

مسجد جامع عتیق، مسجدی که روی آتشکده بناشده است

مسجد جامع عتیق، مسجدی که روی آتشکده بناشده است