مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 24 اسفند 1396 ساعت 14:052018-03-15سياسي

پیدایش تلگراف در ایران


عباسعلی خان دنبلی به عنوان نخستین ایرانی ای بود که زبان مورس را آموخت و نخستین بار نسبت به ارسال پیام از طریق تلگراف اقدام کرد.

او که بعدها رسماً به استخدام اداره پست و تلگراف درآمد برای ارسال پیام به ایستگاه های مختلف ارسال تلگراف در نقاط گوناگون کشور اعزام می شد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، محمد تاج احمدی، پژوهشگر تاریخ، در روزنامه ایران نوشت: منت خدای را عزّ وجلّ که طاعتش موجب قربت است و به شکراندرش مزید نعمت.

این نخستین جمله ای بود که عباسعلی خان دنبلی در روز 27 اسفند سال 1236 هجری شمسی به عنوان نخستین پیام مخابره شده توسط تلگراف در ایران از مدرسه دارالفنون به کاخ ییلاقی ناصرالدین شاه ارسال کرد.

اغراق نیست اگر بگوییم که ورود فناوری های مدرن ارتباطی به ایران، در هر دوره ای نقش مهمی در شکل دهی به رخدادها و حوادث تاریخی ایفا کرده است.

ورود تلگراف به ایران نیز از این قاعده مستثنی نبود، هر چند که برخی ها نظیر میرزا ملکم خان مدعی بودند که ایشان عامل اصلی ورود تلگراف به ایران بودند اما حقیقت آن است که میل شخص ناصرالدین شاه از یک سو و تمایل امپراطوری بریتانیا از سوی دیگر مهم ترین عواملی بودند که باعث شدند حدود 10 سال بعد از اتصال خطوط تلگراف در اروپا و آمریکا، پای این ابزار ارتباطی به ایران باز شود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

پیدایش تلگراف در ایران

پیدایش تلگراف در ایران