مطالب مرتبط:
برف اردیبهشت ماه مدارس این شهر را تعطیل کرد!+عکس
مدارس نوبت عصر شهر قزوین تعطیل شد
فوری/ مدارس این شهر تعطیل شد
مدارس نوبت عصر قزوین تعطیل شدند
مدارس نوبت عصر این شهر تعطیل شد
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 19 اردیبهشت 1403 ساعت 13:002024-05-08اجتماعي

«پنجاه به دَر» قزوینی ها چگونه مدارس را تعطیل کرد؟


امروز پنجاهمین روزِ بهار است؛ روزی همزمان با آیینِ «پنجاه به درَ» قزوینی ها؛ آیینی کهن که حتی برگزاری آن بهانه ای برای تعطیلی مدارس شهر می شود! - امروز پنجاهمین روزِ بهار است؛ روزی همزمان با آیینِ پنجاه به درَ قزوینی ها؛ آیینی کهن که حتی برگزاری آن بهانه ای برای تعطیلی مدارس شهر می شود! به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، مناسبت ها و آیین های متعددی در تقویم ایرانِ باستان وجود دارد که برخی از آنها تنها مربوط به منطقه جغرافیایی خاصی است.

با این وجود از تعدادی از آنها تنها یک نام باقی مانده است و یا به شکل محدود برگزار می شوند؛ البته داستانِ پنجاه به درَ برای قزوینی ها متفاوت است تا جایی که آموزش و پرورش این استان، طی اطلاعیه ای اعلام می کند که مدارس این شهر در نوبت عصر تعطیل است تا خانواده ها بتوانند در آیینِ پنجاه به درَ شرکت کنند.

اقدامی قابل تامل آنهم در شرایطی که یا برخی از این آیین و رسوم کهن در حال فراموشی است و یا مناسبت های وارداتی درحال جایگزینی با آنها هستند.

بیشتر بخوانید: امروز چهلم بهار است؛ جشنی که از یاد رفته! وابستگی جشن های ایرانی با امور روزمره ایرانیانِ باستان غیرقابل انکار است.

در واقع مردم اتفاقاتی را واسطه برگزاری جشن ها و آیین هایی می کردند که زندگی روزمره شان با آنها گره خورده بود؛ از جمله آنها می توان به امور مرتبط با


برچسب ها: آیین - تعطیلی مدارس - تعطیل - مدارس - برگزار - برگزاری - تعطیلی
آخرین اخبار سرویس:

«پنجاه به دَر» قزوینی ها چگونه مدارس را تعطیل کرد؟

«پنجاه به دَر» قزوینی ها چگونه مدارس را تعطیل کرد؟