مطالب مرتبط:
بهادری جهرمی: دولت سیزدهم نزدیک 600 هزار میلیارد تومان تسویه بدهی تامین اجتماعی و اوراق دولت گذشته را داشته
توزیع 8 میلیارد ریال فطریه بین نیازمندان تحت پوشش بهزیستی البرز
پشت پرده تخریب 60 ویلای غیرمجاز 80 میلیارد تومانی
انتقاد رییس اتاق بازرگانی تهران از دلار 40 هزار تومانی: دولت هم چوب را می خورد هم پیاز را/ دود این سیاستها به چشم صادر کننده ها می رود
خسارت 145 میلیارد تومانی بارندگی به کشاورزی خراسان جنوبی
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403 ساعت 09:302024-04-24اقتصادي

توزیع رانت 600 هزار میلیارد تومانی با دلار چند نرخی!


براساس گزارش مسوولان بانک مرکزی در طول سال گذشته یعنی 1402، مبلغ 69 میلیارد دلار ارز با نرخی بسیار پایین تر از نرخ ارز در بازار، برای واردات تامین شده است.

از کل مبلغ ارز تامین شده 19 میلیارد ارز 28500 تومانی به ازای هر دلار برای نهاده های کشاورزی و دامی، دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص یافته و 50 میلیارد دلار دیگر نیز با نرخ هردلار حدود 38هزار تومان از طریق سامانه نیما برای واردات سایر کالا های مصرفی، مواد اولیه و کالا های واسطه تخصیص و تامین ارز شده است.

یافته های علم اقتصاد و تجربه چند دهه گذشته در کشورمان به درستی حکم می کند که در میان مدت و بلندمدت یک رابطه تنگاتنگ و مستقیم بین روند تورم و نرخ ارز وجود دارد.

ممکن است در کوتاه مدت مسوولان با اهداف سیاسی با سرکوب نرخ ارز، آن را در ظاهر و معاملات رسمی پایین نگه دارند و در مواقع وفور ارز با واردات پرحجم قیمت کالا های قابل مبادله و نهایتا تورم را پایین نگه دارند؛ ولی با اولین شوک طرف عرضه در درآمد ارزی یا افزایش انتظارات تورمی در طرف تقاضا این جهش قیمت انجام می شود و روند بلندمدت رابطه مثبت بین تورم که اصولا یک پدیده پولی است و افزایش نرخ ارز اعاده می شود.

مقاومت مسوولان سیاسی در برابر اصرار کارشناسی و فنی بانک مرکزی در گذشته برای حذف ارز 4200، مسیر را به جایی رساند که به خاطر فاصله زیاد آ


برچسب ها: میلیارد - دلار - نرخ ارز - واردات - نهاده های کشاورزی - تامین - تومان
آخرین اخبار سرویس:

توزیع رانت 600 هزار میلیارد تومانی با دلار چند نرخی!

توزیع رانت 600 هزار میلیارد تومانی با دلار چند نرخی!