مطالب مرتبط:
توهم رؤیت هلال چیست؟
نشست تخصصی «رؤیت پذیری هلال ماه شوال» در خرم آباد برگزار شد
پایگاه هوایی هلال احمر اصفهان در تعطیلات عید فطر فعال است
بهره مندی یک میلیون و 546 هزار نفر از طرح نوروزی هلال احمر
دبیر شورای عالی افتای استان کردستان: هلال شوال رویت نشد/ سه شنبه 29 ماه رمضان است
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 21 فروردین 1403 ساعت 11:452024-04-09اجتماعي

توهم رؤیت هلال چیست؟


وقتی عموم مردم در غروب آخرین روز ماه قمری به استهلال و جست وجوی هلال ماه نو اقدام می کنند، ممکن است برخی پدیده های دیگر را با هلال باریک ماه، - جی پلاس، گاه شماری قمری که به تقویم قمری هم معروف است، بر اساس حرکت ظاهری ماه در آسمان زمین تدوین شده است.

تقویم قمری از دیرباز به عنوان گاه شماری محلی مورداستفاده قرار می گرفت، زیرا وضعیت نخستین هلال قابل مشاهده به موقعیت جغرافیایی ناظر روی زمین بستگی دارد و هیچ دو نقطه ای را نمی توان روی زمین پیدا کرد که همیشه وضعیت یکسانی ازنظر رؤیت پذیری هلال داشته باشند.

آغاز ماه قمری هم ملاک ساده ای دارد: اگر نخستین هلال باریک ماه پس از غروب آفتاب دیده شود، فردا اولین روز از ماه قمری جدید است.

البته در سال های اخیر، برخی کشورهای اسلامی معیارهایی متفاوت از رؤیت هلال با چسم غیرمسلح را برای آغاز ماه قمری تعریف کرده اند و به همین دلیل، اختلاف هایی به جز موقعیت جغرافیایی نیز در آغاز ماه های قمری تأثیر می گذارد.

خبرآنلاین نوشت؛ در دین اسلام نیز برخی اعمال و احکام بر اساس تقویم قمری بنا شده است؛ اما تعریف تقویم قمری در شرع با تعریف نجومی آن تفاوت دارد و این تقویم قمری شرعی نیز همانند اوقات شرعی، بر اساس ملاک هایی تنظیم می شود که مراجع تقلید تعیین می کنند.


برچسب ها: هلال - قمری - کشورهای اسلامی - نخستین - رؤیت - موقعیت - زمین
آخرین اخبار سرویس:

توهم رؤیت هلال چیست؟

توهم رؤیت هلال چیست؟