مطالب مرتبط:
نقش ایالات متحده در اوکراین چه بود؟
اولویت های ایالات متحده در اوکراین چیست؟
بسته تسلیحاتی گسترده فرانسه برای اوکراین
ببینید| حمله اوکراین به جنگنده محافظ ولادمیر پوتین
کشته شدن 760 نظامی و سرنگونی سه جنگنده سوخو 25 اوکراین
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 13 فروردین 1403 ساعت 16:052024-04-01بين الملل

نقش ایالات متحده در اوکراین چه بود؟


بودجه دفاعی ایالات متحده در سال 2023 حدود 858 میلیارد دلار بود و آمریکا با اختصاص تنها حدود 6 درصد از بودجه نظامی خود به جنگ اوکراین، روسیه را در خاک اوکراین متوقف کرده است.

-  به گزارش سایت قطره و به نقل ازتابناک، جماران نوشت: بلافاصله پس از فروپاشی شوروی، اولویت واشنگتن این بود که اوکراین، بلاروس و قزاقستان را برای حذف زرادخانه هسته ای خود (برجای مانده از تسلیحات شوروی سابق) تحت فشار قرار دهد، تا فقط روسیه بتواند تسلیحات خود را حفظ کند.

در همان زمان، ایالات متحده برای تقویت دموکراسی در روسیه تعجیل کرد و برخی از ناظران برجسته در آن زمان معتقد بودند که ایالات متحده در این رابطه با روسیه شتابزده رفتار کرده است و باید بیشتر بر روی گسترش نفوذ ژئوپلیتیکی خود در اقمار شوروی سابق تمرکز می کرد.

زبیگنیو برژینسکی؛ استراتژیست معروف و مشاور امنیت ملی آمریکا در دولت کارتر، پس از فروپاشی شوروی، اوکراین باثبات را وزنه تعادلی حیاتی غرب در برابر روسیه به عنوان سیاه چاله اوراسیا توصیف کرد و در کتاب خود تحت عنوان پس از سقوط نوشت: نمی توان به اندازه کافی تاکید کرد که بدون اوکراین، روسیه دیگر امپراتوری نیست، اما با فروپاشی اوکراین و سپس تبعیت آن از کرملین، روسیه به طور خودکار به یک امپراتوری تبدیل می شود.


برچسب ها: ایالات متحده - اوکراین - مشاور امنیت ملی آمریکا - شوروی - روسیه - شوروی سابق - فروپاشی
آخرین اخبار سرویس:

نقش ایالات متحده در اوکراین چه بود؟

نقش ایالات متحده در اوکراین چه بود؟