مطالب مرتبط:
ببینید| مصطفی معین: پیش بینی می کردم بعد از روحانی چه دولتی می آید/ خودم برای بازنشستگی اقدام کردم
پادکست | قسمت سوم« بهار با کلمات می آید» | نقطه صفر نوروز
آیفون 17 با این مشخصات بی نظیر به بازار می آید
این نوع دیابت با اتفاق خوب زندگی تان می آید
این نوع دیابت با اتفاق خوب زندگی تان می آید
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 4 فروردین 1403 ساعت 08:352024-03-23اجتماعي

نام «نطنز» از کجا می آید؟


در اکثر متون تاریخی نام نطنز برده شده که در برخی متون نام این شهر با نام های «نه طنز»، «نه تُنج»، «نِتِنز»، «نه تُنگ»و یا «بلیده» آمده است.

- ایسنا/اصفهان در اکثر متون تاریخی نام نطنز برده شده که در برخی متون نام این شهر با نام های نه طنز ، نه تُنج ، نِتِنز ، نه تُنگ و یا بلیده آمده است.

باغشهر تاریخی و کهن نطنز که قدمتی بیش از 2 هزار در شهر نطنز و بیش از 6 هزار سال در مجموعه شهرستان را با خود به همراه دارد، دارای نام های شبیه به هم به نام های نطنز ، نه طنز ، نه تنج ، نه تُنگ با ریشه ها و معانی متفاوتی بوده است.

نطنز به دلیل قدمت چند هزار ساله و واقع شدن در مسیر اصلی شمال و جنوب کشور و با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی از زمان های دور مورد توجه حکومت ها بوده که وجه تسمیه های متفاوتی را برای آن بیان می کنند.

در خصوص وجه تسمیه نطنز عنوان شده که این شهر در قرن های گذشته به نطین و نطن به معنای جای خوش آب و هوا به زبان پهلوی مشهور بوده که به مرور زمان به نطنز تغییر نام یافته است.

در همین خصوص حسین یزدانمهر رییس اداره میراث فرهنگی نطنز به ایسنا گفت: علاوه بر موارد عنوان شده، در برخی از نوشته های تاریخی مطرح شده که در زمان مأمون خلیفه عباسی که هشتمین پیشوای شیعیان جهان امام رضا(ع) به حسب ظاهر به ولایت عهدی برگزیده شدند، اقوام و آشنایان و اهالی


برچسب ها: نطنز - تاریخی - هزار - برده - قدمت - شهر نطنز - آب و هوا
آخرین اخبار سرویس:

نام «نطنز» از کجا می آید؟

نام «نطنز» از کجا می آید؟