مطالب مرتبط:
گاز منواکسید کربن جان 2 زن را در تبریز گرفت
گاز منواکسید کربن جان 2 نفر را در تبریز گرفت
نیاز جدی بیماران تالاسمی به خون / هر بار اهدا جان سه بیمار را نجات می دهد
جکی جان با فیلم «به پیش» به شبکه سه می آید
کمک فوری برای نجات جان یک دختر خردسال و پسر جوان
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 16 اسفند 1402 ساعت 20:302024-03-06اجتماعي

جان برای نان؛ کشاکش رنج و گنج


بسیاری از مردم مناطق مرزی غرب کشور به دنبال مجرایی برای ادامه زندگی و از سر ناچاری کوتاه ترین و خطرناکترین مسیر یعنی کولبری را برگزیده اند آنانی که تمام عمرشان برای پاسداری این مرز و بوم جنگیدند اما امروزه کمترین سهمی از عواید و نعمات مرزی نبرده اند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، ایرنا نوشت: اگرچه پدیده کولبری برای هیچ گروه انسانی امری پسندیده و خوشایند نیست، اما کولبر و کولبری دو مولفه اصلی زندگی برای بخشی از مردمان مرزنشین در غرب کشور است، آمارهای رسمی تعداد کولبران را 80 تا 170 هزار نفر اعلام کرده اند.

طبق آمارارائه شده، بانه، مریوان و سقز در استان کردستان، سردشت و اشنویه در آذربایجان غربی، نوسود و پاوه در استان کرمانشاه بیشترین تعداد کولبران را دارند بنابراین کولبری اگرچه عرصه رنج و مخاطرات است اما از سوی تعدادی از ساکنان مناطق مرزی در پاسخ به شرایط اضطرار برگزیده شده است، تداوم کولبری، مناسبات سلطه را زیر سوال می برد و در عین حال ناکارآمدی سیاست های توسعه ای را نمایان می سازد.

طبق آمارارائه شده، بانه، مریوان و سقز در استان کردستان، سردشت و اشنویه در آذربایجان غربی، نوسود و پاوه در استان کرمانشاه بیشترین تعداد کولبران را دارندکولبری با وجود مخاطرات جسمی، جانی و تبعات نهادی و امنیتی تا به امروز تداوم پیدا کرده و از یک کنش اق


برچسب ها: کولبر - کولبری - مناطق مرزی - تعداد - غرب کشور - کولبران - برگزیده
آخرین اخبار سرویس:

جان برای نان؛ کشاکش رنج و گنج

جان برای نان؛ کشاکش رنج و گنج