مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 23 اسفند 1402 ساعت 11:152024-03-13فرهنگي

از «بایرام آیی» تا «بایراملیق»


عید نوروز در اردبیل به اعیادی با نام های «بایرام آیی»، «ایل بایرامی» و در میان برخی از طوایف به «امیرالمومنین(ع) بایرامی» شهرت دارد.

- ایسنا/اردبیل عید نوروز در اردبیل به اعیادی با نام های بایرام آیی ، ایل بایرامی و در میان برخی از طوایف به امیرالمومنین(ع) بایرامی شهرت دارد.

یکی از اولین آداب و رسوم عید نوروز که از اوایل اسفندماه و یا اواسط این ماه که معمولا به بایرام آیی در بین اهالی خطه اردبیل معروف است آغاز می شود، غبارروبی منازل یا خانه تکانی نیز بنا به ذائقه و سلیقه هر یک از افراد متفاوت است.

در این رسم زنان و مادران خانه با غبارروبی و شست و شوی وسایل منازل خود عید را آغاز و خود را برای این ماه آماده می کنند که این رسم را به معنی پشت سر گذاشتن کهولت، کسالت، تنبلی و هرچه غم و اندوه است می دانند و با این کار خود را برای آغاز سالی نو و پر از خیر و برکت و همراه با شادمانی آماده می کنند.

بایراملیق از آداب و رسوم ویژه عید نوروز که در استان اردبیل و خطه آذربایجان رواج دارد و از گذشتگان در این عید باستانی به نمایش گذاشته شده است می توان به دادن عیدی (بایراملیق) و سکه سال نو (ایل سکه سی) اشاره داشت.

بایراملیق یا عیدی، در واقع هدیه ای است که افراد به مناسبت فرا رسیدن عید به همدیگر می دهند و معمولا این هدیه از طرف بزرگترها به کوچکترها دا


برچسب ها: بایرام - بایرامی - عید نوروز - اردبیل - غبارروبی - نوروز - آغاز
آخرین اخبار سرویس:

از «بایرام آیی» تا «بایراملیق»

از «بایرام آیی» تا «بایراملیق»