مطالب مرتبط:
سامانه آموزش و آزمون اخلاق پژوهش رونمایی شد
فیلم | توصیه استاد اخلاق حوزه به معتکفین
سامانه آموزش و آزمون اخلاق پژوهش رونمایی شد
لذت دستاوردها در غبار تورم پنهان شده است
تکلیف شرکت های دولتی بانک ها و مؤسسات انتفاعی به مشارکت در ارتقای اخلاق و فرهنگ اسلامی
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 4 بهمن 1402 ساعت 07:352024-01-24سياسي

لذت طلبی در فلسفه اخلاق اپیکور


اینکه در فرهنگ عمومی ایران و بسیاری از کشورهای جهان، اپیکوریسم مترادف شده است با خوشگذرانی و عیاشی، محصول برداشتی اشتباه از فلسفه اخلاق اپیکور و یا محصول تلقی متفاوت اپیکوریست ها از مفهوم لذت است.

- اینکه در فرهنگ عمومی ایران و بسیاری از کشورهای جهان، اپیکوریسم مترادف شده است با خوشگذرانی و عیاشی، محصول برداشتی اشتباه از فلسفه اخلاق اپیکور و یا محصول تلقی متفاوت اپیکوریست ها از مفهوم لذت است.

  عصر ایران؛ شیرو ستمدیده - در دو نوشته پیشین گفتیم افلاطون معتقد بود زندگی خوب ربطی به لذت (خوشی و شادی) ندارد ولی ارسطو نظر او را تعدیل کرد و گفت لذت یکی از اجزای زندگی خوب است؛ اگرچه زندگی خوب را با زندگی لذت جویانه یکی نمی دانست.

  اما اپیکور یا ایپکورُس (342 قبل از میلاد تا 270 ق.

م) با آرای افلاطون و ارسطو در این زمینه مخالف بود.

اپیکور معتقد بود تنها چیزی که خوب است، لذت است.

به همین دلیل او را قائل به اصالت لذت  یا لذت طلبی دانسته اند.

   اما باید افزود منظور او از لذت، عمدتا لذاتی غیر از لذت های جسمانی بود.

او خود زندگی زاهدانه ای داشت و اهل خوردن غذاهای لذیذ و شراب و هم آغوشی و سایر لذت های جسمانی نبود.


برچسب ها: فرهنگ عمومی - زندگی - محصول - اخلاق - ایران - فلسفه - افلاطون
آخرین اخبار سرویس:

لذت طلبی در فلسفه اخلاق اپیکور

لذت طلبی در فلسفه اخلاق اپیکور