مطالب مرتبط:
جشنواره رازی برگزار می شود
جشنواره رسانه ای «روایت جهاد» در سمنان برگزار می شود
جشنواره فیلم فجر کجا برگزار می شود؟
جشنواره «افق روشن» در ایلام برگزار می شود
فیلم| جشنواره زیبایی اسب اصیل عرب در شوشتر برگزار شد
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 2 بهمن 1402 ساعت 09:052024-01-22فرهنگي

جشنواره گفاره وکول در دالاهو برگزار شد


جشنواره گفاره وکول(گهواره به دوش)، آیین باستانی منطقه غرب کشور با حضور تعداد زیادی از گردشگران در شهر کرندغرب برگزار شد.

- ایسنا/کرمانشاه جشنواره گفاره وکول(گهواره به دوش)، آیین باستانی منطقه غرب کشور با حضور تعداد زیادی از گردشگران در شهر کرندغرب برگزار شد.

فلوریا مروتی فعال گردشگری در گفت و گو با ایسنا، گفاره وکول را آیینی باستانی در منطقه غرب ایران و بویژه شهرستان دالاهو خواند و اظهار کرد: مردم این منطقه اعتقاد دارد که در نوزدهمین شب از اولین ماه فصل زمستان، زنی گهواره به دوش به خانه های مردم سر می زند و نوید بهار(بهار کُردی) را می دهد، بهاری که 12 روز بعد شروع می شود.

وی افزود: طبق این آیین، مردم این منطقه برای پذیرایی از این میهمان، آشی را به عنوان دانه کولانه یا دنک با حبوباتی مانند گندم، عدس و نخود می پزند و هنگام شب یک کاسه از آن را کنار می گذارند تا وقتی که شب از راه رسید و اهل خانه خوابیدند، میهمانشان بیاید و از آن آش بخورد و برای آنها دعای خیر و برکت کند.

این فعال گردشگری تصریح کرد: صبح هنگام مادر خانه کاسه آشی که کنار گذاشته بود تا گفاره وکول از آن بخورد را دوباره داخل قابلمه آش می ریزد تا خیر و برکت وارد غذایشان شود و سپس آن را بین خانواده تقسیم می کند.


برچسب ها: منطقه - شهر کرندغرب - جشنواره - باستانی - برگزار - گهواره - آیین
آخرین اخبار سرویس:

جشنواره گفاره وکول در دالاهو برگزار شد

جشنواره گفاره وکول در دالاهو برگزار شد