مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 26 دی 1402 ساعت 15:152024-01-16سياسي

شاهی که فرار کرد و همسرش را جا گذاشت!


در دوره نخست وزیری مصدق و قبل از کودتای 28 مرداد، آمریکایی ها یک کودتای دیگر را طراحی کردند که با شکست مواجه شد؛ پس از شکست کودتای اول، محمدرضا پهلوی از کشور فرار کرد اما اتفاق جالبی افتاد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار باشگاه خبرنگاران توانا، محمدرضا پهلوی در طول سلطنتش در مواجهه با بحران های گوناگون، چندین مرتبه از ایران رفت که یکی از آنها، در مرداد ماه سال 1332 همراه با همسرش ثریا اسفندیاری صورت گرفت که ماجرای جالبی دارد.

شاه و ثریا همه فرار محمدرضا پهلوی در دی ماه 1357 یعنی در روزهای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی را به یاد دارند؛ اما او قبلاً هم چند بار کشور را میان بحران رها کرده و رفته بود.

مثلاً چند روز پیش از وقوع کودتای 28 مرداد 1332 به شمال کشور و بعد، سراسیمه به عراق و از آن جا به ایتالیا رفت تا اگر کودتای آمریکایی ها علیه دکتر مصدّق شکست خورد، به او آسیبی نرسد.

[برگرفته از کتاب کاخ تنهایی (خاطرات ثریّا اسفندیاری)، ثریّا اسفندیاری، ترجمه امیرهوشنگ کاووسی، ص224].

شاه و ثریا در رابطه با کودتای 28 مرداد، ارتشبد حسین فردوست می نویسد: عملیات سقوط مصدق که با کودتای 28 مرداد 1332 با موفقیت اجرا شد، با برنامه ریزی مشترک انگلیس و آمریکا عملی شد و سرآغاز دیکتاتوری 25 ساله محمدرضا گردید.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

شاهی که فرار کرد و همسرش را جا گذاشت!

شاهی که فرار کرد و همسرش را جا گذاشت!