مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 20 دی 1402 ساعت 04:002024-01-10اقتصادي

منعطف ترین سلول خورشیدی جهان ساخته شد


با تولید یک پلیمر رسانای انعطاف پذیر و استفاده از آن در سلول خورشیدی آلی، منعطف ترین سلول خورشیدی جهان ساخته شد.

این سلول خورشیدی را می توان تا 40 درصد حالت اولیه کشید.

-  با رشد سریع بازار ادوات الکترونیکی قابل پوشیدن، سلول های خورشیدی ارتجاعی که می توانند تحت فشار نیز کار کنند، به عنوان منبع انرژی مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، برای ساخت چنین سلول های خورشیدی، لازم است که لایه فعال نوری آن ها که نور را به برق تبدیل می کند، ضمن داشتن خاصیت مکانیکی، عملکرد الکتریکی بالایی داشته باشد.

با این حال، برآورده کردن این دو ویژگی با هم و در کنار هم چالش برانگیز است، در نتیجه ساختن سلول های خورشیدی انعطاف پذیر دشوار می شود.

یک تیم تحقیقاتی از کره جنوبی، به سرپرستی پروفسور بومجون کیم از توسعه یک ماده پلیمری رسانا خبر داد که ضمن کمک به ساخت سلول های خورشیدی آلی ارتجاعی، هم عملکرد الکتریکی بالایی داشته و هم انعطاف پذیر است.

نتایج این پروژه در قالب مقاله ای با عنوان Rigid- and soft-block-copolymerized conjugated polymers enable high-performance intrinsically stretchable organic solar cells در نشریه Joule به چاپ رسیده است.

سلول های خورشیدی آلی دستگاه هایی هستند که لایه فعال نوری آنها، که مسئول تبدیل نور به الکتریسیته است، از مواد آلی تشکیل شده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

منعطف ترین سلول خورشیدی جهان ساخته شد

منعطف ترین سلول خورشیدی جهان ساخته شد