مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 10 دی 1402 ساعت 09:152023-12-31سياسي

روایتی از «باغ بهشت» و بی توجهی به آن در اردکان


کاروانسرای ارجنان بنایی تاریخی و به جا مانده از دوره قاجاریه است که علی رغم ثبت ملی مورد بی مهری متولیان امر قرار گرفته و در حال تخریب است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار فارس از اردکان، بانی کارونسرای تاریخی ارجنان که از نظر لغوی به معنای باغ بهشت است، حاجی شیخ آقابابای هرندی بوده و از نظر پلان و نقشه، چهار ایوانی است که برای ورودی اصطبل ها از آنها استفاده شده و همین امر باعث تمایز آن با دیگر کاروانسراها شده است.

ورودی کاروانسرا در ضلع شمالی است که درب دولنگه بزرگ چوبی بر آن نصب شده است، هشتی این بنا در پشت درب ورودی بوده و ورودی اصطبل و راه پله داخلی است.

حیاط کاروانسرا مربع شکل و ایوان ها و حجره ها برگرد آن ایجاد شده است و در وسط حیاط کاروانسرا ساختمانی هشت ضلعی  است که بر روی پایاب ساخته شده است، یکی از کابرهای آن در قسمتبالایی آن نهفته است که به عنوان جایگاهی برای باراندازی و استراحت کارونیان استفاده می شده است و کاربرد دیگر آن حوضخانه پایین آن بود که آب مجموعه را از قنات تأمین می کرده است و هم اکنون نیز فعال است.

در کاروانسرای ارجنان، با ایجاد دریچه ای کوچک بر دروازه برای سرایدار تمهیدی اندیشیده شده تا در موارد غیرضروری نیازی به باز و بسته کردن در سنگین و بزرگ نباشد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

روایتی از «باغ بهشت» و بی توجهی به آن در اردکان

روایتی از «باغ بهشت» و بی توجهی به آن در اردکان