مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 19 دی 1402 ساعت 08:502024-01-09اقتصادي

فرسودگی پاشنه آشیل صنایع آذربایجان شرقی


فرسودگی و به روز نبودن خطوط تولیدی از جمله چالش های صنایع آذربایجان شرقی است که اگر چاره اندیشی نشود کاهش بهره وری و بیکاری کارگران از عواقب سنگین آن خواهد بود.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از تبریز، آمارهای رشد اقتصادی و شاخص کل تولیدات صنایع بزرگ اگرچه نشان از روندی مثبت دارد، اما در یک نمای کلی، نگرانی بزرگ صنعتگران از فرسودگی تجهیزات تولید است.

این نگرانی می تواند در آینده پاشنه آشیل رشد اقتصادی باشد.

   هرچند آمارهای صنعتی در فصول پایانی سال گذشته بیانگر وضعیت بهتری نسبت به سال ماقبل آن است، اما بررسی ها نشان می دهد طی یک دهه اخیر روند تشکیل سرمایه به ویژه در بخش ماشین آلات کمتر از سطح استهلاک بوده و سرمایه گذاری لازم برای نوسازی خطوط تولید انجام نشده است.

این در حالی است که فرسودگی خطوط تولید، با کاهش تیراژ و کیفیت تولیدات، آثار نامطلوبی بر رقابت پذیری صنایع داخلی در بازارهای داخلی و صادراتی داشته ضمن اینکه تبعاتی چون کاهش بهره وری، افزایش مصرف انرژی و آلایندگی ناشی از تکنولوژی فرسوده را به دنبال دارد.

بررسی ها اما نشان می دهد که به دلیل سیاست ‎های بانک مرکزی و وزارت صمت، تخصیص ارز واردات ماشین آلات و نوسازی تجهیزات تولید به کندی پیش می رود و بانک‎ ها به تامین مالی این بخش چندان رغبتی نشان نمی ‎دهند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

فرسودگی پاشنه آشیل صنایع آذربایجان شرقی

فرسودگی پاشنه آشیل صنایع آذربایجان شرقی