مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 18 دی 1402 ساعت 13:002024-01-08اقتصادي

ایران در بارورسازی ابرها 70 سال سابقه فعالیت تحقیقاتی دارد


مدیرکل پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: سابقه تحقیقات ایران در دستگاه های دولتی و پژوهشی نظیر وزارت نیرو در زمینه باروسازی ابرها، حدود 70 سال است.

- صادق ضیاییان در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره گفته های رییس سازمان هواشناسی مبنی بر بارورسازی ابرها، اظهار داشت: بارورسازی ابرها در دنیا یک سبقه نزدیک به 100 ساله دارد و کار به صورت تحقیقاتی مورد تایید سازمان جهانی هواشناسی نیز قرار گرفته است.

مدیرکل پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا سازمان هواشناسی با اشاره به تجربیات جهانی بارورسازی ابرها گفت: بارورسازی در بازه زمانی و مکانی محدود اثرگذار است، برای مثال در یک رویدادی نظیر المپیک یا یک موقعیت مکانی نظیر پشت سدها، سابقه علمی دارد.

وی افزود: نهادهای بین المللی معتبر اثرگذاری باروسازی ابر در بلندمدت و موقعیت مکانی به وسعت پهنه کشورها را تایید نمی کنند و اظهارات در این رابطه بیش از آنکه علمی باشد، گمانه زنی عامیانه است.

ضیایان با اشاره به سابقه بارورسازی ابر در ایران گفت: تحقیقات در زمینه باروسازی مسئله جدیدی نیست و سابقه آن به سال 1330 باز می گردد و محققان ایرانی در دستگاه های دولتی و پژوهشی نظیر وزارت نیرو نیز در این بازه زمانی روی این مسئله متمرکز بوده اند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ایران در بارورسازی ابرها 70 سال سابقه فعالیت تحقیقاتی دارد

ایران در بارورسازی ابرها 70 سال سابقه فعالیت تحقیقاتی دارد