مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 21 دی 1402 ساعت 13:002024-01-11سياسي

آیت الله جوادی آملی: جامعه به افراد مؤدب و با اخلاق احترام می گذارد


همه افراد جامعه به کسی که مؤدب و بااخلاق است، نه بیراهه می رود و نه راه کسی را می بندند، به او احترام گذاشته و علاقه مند هستند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از قم، آیت الله جوادی آملی امروز در جلسه درس اخلاق هفتگی در محل مسجد اعظم قم برگزار شد، در شرح حکمت 126  نهج البلاغه گفت: بیانات نورانی ائمه چند بخش است، برخی از آن ها مربوط به اصل دعوت به یک کار خوب و پرهیز از کار بد است، یعنی تنها امر به شی ء و نهی از شیء دیگر است، بدون اینکه فایده و زیان آن را ذکر کنند، برخی دیگر از روایات که به علل الشرایع معروف است که در آن اگر به کاری امر شده، مصالح آن را نیز بیان می کنند و اگر از کاری نهی شده است، مفاسد آن را ذکر می کنند.

وی افزود: برخی دیگر از روایات، در امر به فعل یا نهی از فعل دیگری، ثواب و عقاب افعال را نیز ذکر کرده اند و یک سلسله اموری هم هست که تحلیل است، فرموده اند اینکه مورد امر است موجب عظمت روح می شود و آن کار که مورد نهی است، موجب نزول و خفت روح است؛ پس گاهی تعالیم اخلاقی با تحلیل همراه است، گاهی با دستور، گاهی با ذکر ثواب و عقاب افعال.

این استاد تفسیر قرآن ادامه داد: بین تعجب و عجب ، فرق علمی و جوهری است، تعجب امری ادراکی است و عجب امری نفسانی و اخلاقی؛ عجب مطلقاً بد است، ولی تعجب، می تواند خوب یا بد باشد، هم مذموم و هم محمود داریم، گاه


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آیت الله جوادی آملی: جامعه به افراد مؤدب و با اخلاق احترام می گذارد

آیت الله جوادی آملی: جامعه به افراد مؤدب و با اخلاق احترام می گذارد